Septembris USA suurettevõttega Bell & Howell hiigeltehingu sõlminud pakirobotite meisterdaja Cleveron kavatseb tulevikus pakke droonidega transportida.
- Cleveroni üks omanikest, arendusjuht Arno Kütt ettevõtte uues büroohoones eelmisel aastal. Foto: Andras Kralla
Mis on mis
Cleveron AS
Asukoht: Viljandi.
Tegevus: logistikatehnoloogia arendamine, tootmine ja müümine.
Eelmisel aastal käivitasid esimese robotautomaadi projekti Eestis. Esimesed partiid pakiautomaate müüdi Norra ja Hispaaniasse.
Aktsionärid Arno Kütt, Peep Kuld, Eesti Arengufond, Sibo Invest OÜ.
Töötajaid 40.
Käive oli eelmisel aastal 4,2 miljonit, kasum 1 miljon eurot.
Bell & Howell
Asukoht: Ameerika Ühendriigid, kuid tegutseb ka Kanadas, Suurbritannias ja Saksamaal.
Spetsialiseerunud postiteenuste ja -süsteemide loomisele ja arendamisele.
Klientideks pangad, kindlustus- ja telekommunikatsioonifirmad, avalikud asutused, kaubaveo operaatorid, valitsusasutused ja postifirmad.
Uudseid lahendusi armastava ettevõtte üks omanik ja arendusjuht Arno Kütt räägib intervjuus, mida toob
Cleveronile koostöö Bell & Howelliga ja mida innovatiivset võib edaspidi oodata.
Kuidas jõudsite USA suurfirmaga Bell & Howell tehinguni?
USA suurfirma Bell & Howell võttis ise meiega ühendust.
Mida see tehing täpsemalt ettevõttele kaasa toob? Kui palju tuleb kasvada, töökohti juurde luua, ettevõtte toimimist muuta?
Cleveron ja Bell & Howell näevad Põhja-Ameerikas järgneva viie aasta jooksul potentsiaali 15 000 pakiautomaadile. Millisel kujul see täpselt realiseerub, ei ole praegu veel teada. Koostöös Bell & Howelliga töötame välja plaani.
Eesmärgi täitumise korral mitmekordistub tootmismaht ja töötajate arv. Sellisel juhul jääb ka praegune tootmishoone väikseks ning siis alustame uue hoone ehitusega 2016. või 2017. aastal.
- Cleveron kasvatab käivet ja palkasid. Pärast Bell & Howelliga lepingu sõlmimist peaks töötajaskond kasvama veelgi. Foto: Miguel Alvarez
Tasub teada
Sadu miljoneid väärt tehing
Septembri keskel sõlmisid Viljandimaal tegutsev Cleveron ja USA ettevõte Bell & Howell tehingu 15 000 pakiroboti tootmiseks. Ühe pakiroboti hind algab 50 000 eurost, seega on 15 000 roboti väärtus vähemalt 750 miljonit eurot.
Cleveroni investeerinud EstBani president Ivar Siimar on öelnud, et investorid on tehinguga rahul, kuna see on pika töö tulemus ja annab lootust, et ettevõte kasvab märkimisväärselt. Siimari sõnul on Bell & Howelli valik Cleveroni kasuks tunnustus ja kvaliteedimärk. „Ju siis oleme paremad kui konkurendid,“ ütles ta.
Bell & Howelli tegevjuht Ramesh Ratan märkis, et Cleveron ei paku mitte ainult parimat tehnoloogiat turul, vaid ka terviklikku lähenemist kogu pakiautomaatide süsteemile.
On räägitud, et leping on väärt sadu miljoneid eurosid.
Lepingul ei ole kindlat kokkulepitud suurusjärku. Eesmärk on 15 000 robotit, ühe pakiroboti hind algab 50 000 eurost.
Milline on Cleveroni selle aasta käibe-kasumi prognoos ja mida ootate järgmiseks aastaks?
Sel aastal läks rõhk pakiroboti arendamisele ja ettevalmistamisele. 2016. aastal on peamine rõhuasetus pakirobotite arendusel, müümisel ja tootmisel.
Mis teil veel teoksil on?
Arenguid ja muudatusi on pidevalt. Eelmisel nädalal toimunud Pariisi mess näitas selgelt, et huvi meie toodete vastu on suur. Huvilisi oli nii Euroopast, Aasiast kui ka Põhja-Ameerikast.
Tuleval aastal keskendume peamiselt pakiroboti tootmisele, kuid seejuures ei jää tähelepanuta ka arendustööd. Pakiroboti arenduses on esmalt plaan töötada välja robot, mis võimaldaks saata erineva temperatuuriga, sh sügavkülmutatud tooteid. Praegu tootmisse minevate masinate sisetemperatuur on +5 kuni +25. Uutel pakirobotitel on erineva temperatuuriga püstakud – ka külmiku ja sügavkülmiku temperatuuriga.
Tulevikus saab kasutada ka
droone, et pakke ühest robotist teise transportida. Droonid on võimelised iseseisvalt pakke vastu võtma ja pakiautomaatidesse viima ning vastupidi – pakiautomaadist kliendini toimetama.
Kui kauget tulevikku te droonidega pakiveost rääkides silmas peate?
Praegu on takistuseks seadused. Lootust on, et 2–3 aastaga see probleem lahendatakse. Tehniliselt oleme meie kahe aastaga valmis.
Cleveron on Viljandimaa edukaim ettevõte. Kuidas tundub teile ettevõtlus ja innovatsioon väljaspool Tallinna? Kas tööjõupuudus kimbutab?
Spetsialiste on kindlasti keerulisem leida kui Tallinnas, kuid oleme hakkama saanud.
Kuidas on sel aastal läinud teie teisel ettevõttel ON24? Kui tihe rebimine e-kaubandusturul käib?
Soomes on teatavasti juba pikemat aega majandusseisak või -langus, mis mõjutab ka tarbimist. Sellises keskkonnas kasvamine on märk sellest, et suurendame seal kindlalt oma turuosa, mille üle on hea meel. Soomes on meil kasvuruumi veel palju.
Järgmise aasta plaanidest on veel vara rääkida. Esimene fookus on see, et saaks edukalt lõpetatud 2015. aasta viimane, kõige tähtsam müügikvartal.
- Selline näeks välja Cleveroni droon, mis veaks pakke pakirobotite ja klientide vahel laiali. Foto: Cleveron
Seotud lood
Viljandis pakiautomaate tootev Cleveron lõi käed uue partneri, Hispaania tekstiilikontserniga Inditex.
Eile õhtul kuulutati välja EY Eesti aasta ettevõtja 2017 laureaadid, kes on pakiautomaatide ja -robotite tootja Cleveroni ning veebikaubamaja ON24 omanikud ja juhid Arno Kütt ja Peep Kuld.
Viljandi äärelinnas aktsiaseltsi Cleveron tehases valminud pakirobot jõudis USAs esimest korda klientide ette, kui maailma suurima käibega ettevõte Walmart hakkas seda katsetama oma sünnilinnas.
Aleksandr Kostin ja Sergei Astafjev, Placet Group OÜ (
laen.ee,
smsraha.ee) asutajad, on võtnud endale sihiks arendada ja edendada Eesti jalgpalli ja futsali ehk saalijalgpalli nii Tallinnas kui ka Ida-Virumaal. Nende juhitav MTÜ PG Sport on tuntud oma pühendumuse ja panuse poolest Eesti spordi edendamises, pakkudes uusi võimalusi noortele talentidele ja aidates kaasa spordi kultuuri arengule.